سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنیهای حقوقی

نحوه رسیدگی به کلاهبرداری اینترنتی

پلیس اینترنتی

 

خب امروز میخواهیم به شما بگوییم که اگر مورد کلاهبرداری اینترنتی شدید، می شود برای احقاق حق خود کاری انجام داد؟ چطور باید این مسئله را پیگیری کنید؟ پس با وبلاگ دانستنی های حقوقی همراه باشید.

اولین اقدامی که میتوانید در برابر کلاهبرداری اینترنتی بکنید، مراجعه به دادسرای جرایم رایانه ای می باشد. این دادسرا موظف است جرایمی که در فضای اینترنتی اتفاق می افتد را بررسی و پیگیری کرده و حقوق شاکیان را به آنها بازگرداند. بعد از مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای، ابتدا پرونده تشکیل شده و پیگیری به آن طبق روال قانونی به جریان می‌افتد. دادسرا هم براساس اهمیت پرونده و برای پیگیری بیشتر موضوع، آن را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد.

در زمان بررسی پرونده  به دو دسته تقسیم می شود، دسته نخست این می باشد که امکان دارد از لحظه اول شما به فرد یا افراد خاصی مشکوک باشید. در این مورد، قاضی برای بررسی پرونده مظنونین را به دادگاه احضار می‌نماید تا پاسخگوی شکایتی که از آنها شده باشند. اما در دسته بعدامکان دارد شما افرادیی را که کلاه شما را برداشته اند را نشناسید و در این حالت پیگیری و بررسی های حرفه ای توسط افراد خبره و متخصص پلیس فتا می تواند در شناسایی مجرمین کمک بزرگی نماید.

البه برای ارائه شکایت درمورد کلاهبرداری سایبری روش دیگری نیز موجود است که راحت‌تر به‌نظر می‌رسد. در شرایطی که جرمی برعلیه شما در فضای اینترنتی رخ داده باشد می‌توانید به وبسایت پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) به نشانی cyberpolice.ir رفته و بر روی آیکون ارتباطات مردمی کلیک کنید. در این قسمت، مشخصات، نشانی و شماره تلفن به همراه موضوع شکایت خودتان را ثبت می‌کنید و پلیس فتا در کمترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و موضوع را پیگیری خواهد کرد.